Landsbygdsmakt

Vemod och maktkamp mellan gammalt och nytt.

.

.

Landsbygden har länge beskrivits som gammal, förlegad och omodern.

.

Men plötsligt blev landsbygden ny!

.

Jordbruksverket kom under sommaren fram till att folk flyttar till landet som aldrig förr och man odlar, stökar, renoverar och skaffar djur.

.

Men landsbygden är inte bara leenden, ledighet och soliga dagar.

.

Landsbygden är hårt arbete, slilt och kyla.

.

Bråk och hopplöshet.

.

Landsbygden är vemod.

.

Jag hoppas att alla som väljer att flytta ut från stan lär sig uppskatta vemodet. Kanske gör man redan det? Den där känslan av att tystnaden är så kompakt att den kryper in i öronen och liksom lagras inne i huvet.

.

Känslan när man halkar på isfläcken för tjugonde gången, slår knät på samma ställe igen och ditt hembakta bröd som du hade i famnen går i tusen bitar.

.

Tjurskallar trivs på landet, för vi vet att om man bara står ut och skriker en stund så blir det bättre sen.

.

Och trasigt hårdbröd kan man ha som chips..

.

Det kommer bli värt det ändå, någon gång sen.

.

För vemodet blir en del av dig om du deltar i året.

.

Om du väljer att bruka och göra nytt liv.

.

Om det vemod jag känner får ta plats i ditt liv kommer den att gödsla din glädje så den växer och blir större än du trodde var möjligt.

.

Så bli vän med ditt vemod.

.

Det är det vackraste du har.


Kommentarer
Postat av: Annika

Wow, du skriver så fint vännen. Jag LÄNGTAR tills vi bor i hus igen. :) Jag vet att det är mycket jobb men jag älskar att känna att jag gör något som blir hållbart i längden. Att odla sina egna grönsaker, frukt m.m. Att sylta och safta på hösten är så underbart. Att baka sitt eget bröd, ha sina egna höns. Det ger ro i själen, man mår så bra. Men som du säger är det mycket jobb, men det är jobb som är väl värt det när man ställer fram egenfångad fisk, egen odlad potatis och egenodlade morötter på bordet och bara njuter av det som naturen har att ge. :D Naturen är underbar!

2011-08-24 @ 10:55:19
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0