Lördagsmorgon

Morgonen är varm efter regnet. Men klockan sex kan jag meddela att det var kallt! Upp och ut med hunden och sen in och elda. Mannen jobbar helg och jag har lite att göra innan vi tar ledigt här i vår tomtebolycka.
.
Den här morgonen funderar jag lite på djur. Det enda vi är riktigt bra på här hemma just nu är att producera gräs. Vi gör stora högar med gräsklipp varje vecka just nu, och det känns så onödigt. Gräs kan vi ju inte äta.. Det vore bättre om vi kunde odla mer, och ha djur som äter upp det vi inte vill äta av grönsakerna.
.
Djur är ju en sorts snabbkompost, som en klok människa sa :)
.
Jag har aldrig haft djur på det viset, för att omsätta mitt överflöd och för att ge mig kött. Så jag tänker mig ganska enkla djur i början som inte kräver så mycket.
.
Får, kaniner och höns känns som enkla djur. De kompletterar varandra bra och omsätter snabbt växter till kött, ull, ägg och kaninungar för husdjursförsäljning. Dessutom blir fårkött, kaninkött och hönskött ett bra komplement i vår frys, till det vilda köttet.
.
Kor, getter och grisar känns som djur som kräver mer av mig som uppfödare. De behöver bo mer isolerat och de behöver mat två gånger om dagen. Kor och getter ska man ju dessutom mjölka. Visserligen vore det trevligt med mjölk, men det blir nog billigare att köpa till oss två.
.
Det vore skillnad om vi var en stor familj!
.
Då skulle vi ju ha mer arbetskraft också...
.
Funderationerna går vidare!
.
.

Kommentarer
Postat av: Annika

Så spännande! Det är precis som om jag själv hade skrivit inlägget. :) Jag vill ha hus NU!!! Men just nu bor jag i lägenhet och får göra det bästa av situationen. :) Ha det bäst! Saknar dig mitt <3!

2011-08-20 @ 18:20:03
URL: http://gabulfota.blogg.se/
Postat av: Torpkvinnan

Det är bara börja bygga.

2011-08-20 @ 20:38:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0