Vad blir det för mat?

Vissa av mina vänner (ni vet vilka ni är) brukar höra av sig till mig och fråga; Vad ska jag göra för mat? Jag har äntligen tid att laga mat och så står fantasin helt still! Hjälp mej!!

.

Så då tänkte jag att det kan vara bra med lite tips till alla er som aldrig vågat fråga också!

.

.

En riktigt god köttgryta är det inte många som gör längre. Det tycker jag är synd, för det är så enkelt och så gott! Det fick en negativ hemmafrustämpel att göra köttgryta, antagligen under 60- och 70-talen och sen har den börjat bli populär igen tack vare diverse tv- kockar.

.

Men en tendens som kockar i allmänhet har enligt mig är att krångla till det.

.

Om man vill ha en riktigt härlig köttgryta ska man först bryna köttet. Jag använder alltid smör till detta, och det kan bryna länge. Många kryddor blir också goda av att fräsa med en stund. När det är nästan bränt späder man med vatten. Jag brukar späda med ganska mycket vatten, för då kan man ta av till god köttfond sen!

.

Hela härligheten ska koka, timme ut och timme in. Tills köttet nästan smälter på tungan. Då är det klart och kan blanda med grönsaker eller frukt om man vill. Man kan reda grytan om man vill med till exempel grädde eller mjöl. Örtkryddor brukar jag lägga i mot slutet.

.

Och så gör man mycket när man ändå håller på.

.

För tänk att kunna öppna en hemlagad äkta köttgryta i lunchrummet.

.

Det ger vilja att arbeta ett tag till det!

.

.


Kommentarer
Postat av: XTIO HUMOR på HÖG NIVÅ

vadå gå ner i vikt? :P

2011-08-26 @ 15:40:44
URL: http://xtio.nu
Postat av: Angelica

Förutsätter att du handlat ditt kött närproducerat eller hittat en bit älg i frysen?

2011-08-27 @ 07:39:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0