Vem blev jag då?

I tidiga tonår ville jag bli Hippie.

.

Men jag trodde att om man var hippie måste man knarka.

.

Så därför blev jag svartrockare istället, med tydliga punkinfluenser.

.

Problemet var bara att jag inte förstod begreppet anarki eftersom den hos Svenska punkare ofta har en tydlig vridning åt vänster. Det slutade med att jag blev raggarbrud istället. Helt enkelt för att det var kul.

.

Som vuxen märker jag att jag har samma tankegångar men med mindre manifesterande inslag. Politiskt är jag hyfsat nyliberal, alltså anser jag att staten bör vara ganska liten och ha ganska lite inflytande över människors liv.

.

Jag tror att vi människor är tillräckligt smarta och goda för att fixa mycket mer själva än vad vi får idag.

.

På många punkter gillar jag faktiskt Marx, men jag har väldigt svårt för de flesta som kallar sig marxister.

.

Men det där är akademisk, politisk mumbojumbo för väldigt många.

.

Min andra ståndpunkt är att vi behöver naturen.

.

Vi behöver bry oss om naturen och vi behöver leva i samklang med den. Observera att jag skriver ”behöver” och inte ”borde”, för det är en väldigt stor skillnad.

.

Jag tror att det finns ett inomboende behov av en samklang med naturen, även om man bor i staden.

.

Jag tror att det är en av våra grundläggande relationer som vi inte kan bortse ifrån utan att må riktigt dåligt som människor av det i längden.

.

Men jag undrar ju också vad du tror.

.

Kan du inte berätta det för mig?

.


Kommentarer
Postat av: Viktkamp

ligger något i det du skriver.. spännande! Jag tror oxå att man skulle må bra av att leva varierat..

2011-08-19 @ 13:08:16
URL: http://viktkamp.webblogg.se/
Postat av: Annika

Du vet redan vad jag tycker. ;) Självhushållning är min melodi! :) Nature rules! :) Ha det bäst! Saknar dig! kram <3

2011-08-19 @ 18:39:08
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0