Chokladkaka

Idag bjuder jag, på begäran på ett chokladkakerecept! Det är från början min mammas, och var hon hittat det vet jag inte. Det som är bra med det här receptet är att det är väldigt enkelt, men också väldigt gott! Det är inga ägg man måste vispa i en evighet, och ingredienserna finns oftast hemma..
.
Du behöver:
4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 tsk bakpulver
2 dl vatten, grädde eller mjölk
100 g smält smör
.
Rör ihop ingredienserna i den ordning de står och blanda ordentligt mellan varje. Smöra och bröa formen och grädda 45 min i 175 grader, eller tills provstickan är torr. Ta ut och låt svalna helt innan du äter. Den är inte godare ljummen.
.
I Fredags gjorde jag denna kaka som en enkel födelsedagstårta. Jag blandade i kanel och ingefära samt mer kakao i smeten och jag använde min snygga katedral- form. Den bröar man helst med mannagryn och vetemjöl, så alla krumelurer syns.
.
Jag rörde ihop en enkel glasyr av florsocker och några droppar citron för att få fast marsipanrosor med jordgubbsmak på den, samt några sockerpärlor i pärlemor.
.
Det blev enkelt men gott, och tårtan klarade en lång skumpig bilfärd galant!
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0