Fredagsmys!!

Tänk att ett så bra ord finns som Fredagsmys! Jag använde det långt innan OLW:s reklam.. Men nu sjunger jag det också!
.
Idag har jag planterat om Julblommor. En liten tradition jag har är att återanvända gamla jullökar! Men jag brukar inte lyckas med hyacinterna, så iår prövade jag nått nytt.
.
När höstlökarna hade sålts ut fanns några hyacintkökar för halva priset på lantmanna. Det är inte så vanligt med hyacinter som vårblomma i Sverige, men väldigt vanligt i övriga Europa.. Här är den ju mer julig..
.
Jag satte fyra lökar tätt i en stor lerkruka och vattnade ordentligt. Jag täckte med plastfolie och ställde in i vårt skafferi. Det har en ventil, så det håller sig ganska svalt där. Halva krukan hade jag lecakulor i, sen fyllde jag upp med jord. Lökarna borrade jag ner lite bara. Sen har lökarna stått där sen oktober, jag har öppnat och vattnat en gång. Idag såg jag små ljusgröna toppar på lökarna, så då tänkte jag sätta dem i var sin kruka.
.
Hela krukan var full av rötter!!
.
Jag fick pilla lös lecakulorna ur de vita rötterna.. Men nu står de där i var sin kruka.
.
Amaryllisar är världens bästa julblomma. Den blommar år efter år efter år, och den är ju bara sååå snygg! Kring första advent brukar jag plantera, ge näring och vattna ordentligt. Sen vattnar jag tills den blommar. Ibland kommer det bara en massa blad, klipper man bort dem så skyndar man på blommningen, men snor samtidigt energi ur löken, så det är en avvägning.
.
När blomstängeln med knopp är nog hög slutar jag vattna. Ibland använder jag blomman som snittblomma, men det är samma där, det snor energi ur löken, så man får tänka sig för.
.
När amaryllisen blommat ut brukar jag vattna en extra gång, så bladen får komma ut. Sen tar jag bort fatet under och ställer den svalt för sommarvila. Jag vattnar dem inte alls fram till advent igen, och låter de stå kvar i samma jord och kruka.
.
Tacksamma blommor!
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0