Helgfrid

Huset är nystädat och luktar nybakat frukt- och nötbröd med surdeg. Jag känner att jag behöver elda, men just nu är det så skönt i soffan med katten och hunden och julkalendern på svt play.
.
Imorgon tänkte jag pynta klart och göra julgodis. Även om jag har mycket kvar att göra egentligen..
.
Så tänker jag inte låta julstressen ta mig iår. Absolut inte!
.
Medan jag har städat har jag funderat på detta med män, kvinnor och hemarbete.
.
Det är ganska vanligt att kvinnan arbetar med hushållet och barnen, om vi ser på olika kulturer. Men det är inte lika vanligt att man anser att hemarbetet ska utföras gratis och osynligt och av kvinnor, på det viset vi gör i Sverige.
.
Att en person i ett hushåll, är hemma och tar hand om hus och hem, även tar hand om den övergripande planeringen för familjen och håller viss kontakt med jobb och skola.. Det borde ju vara en fördel för dem som jobbar. Borde kunna användas som argument för löneökning tillochmed.
.
Men jag vet ju hur vi gör i slutändan. Det är kvinnan som får stanna hemma, och hindras ofta från att nå sina drömmar.. Det vore så mycket enklare om vi bara var jämställda att göra den här typen av förändringar.
.
Men, å andra sidan, löser vi inga problem genom att låtsas att hemarbetande inte existerar och genom att förneka att vi är ojämlika, vi män och kvinnor.
.
Vårdnadsbidraget kanske inte var en så dum ide ändå.
.
Eller vad tror du?
.


Kommentarer
Postat av: Emma

Ja hur kommer det sig att bara för att man får barn och blir mammaledig inte får lön för att vara hemma med barnet? Nä då ska man straffas med att få en mindre summa de dagar man tar ut och ingenting alls de dagar man inte tar ut. Vilket inte är direkt något positivt att se framemot! :(

2011-12-18 @ 00:20:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0