Stora julbaket!

Degen från igår jäste i kylskåp inlindad i kökshanddukar. Idag har vi bakat ut degarna till kakor, bröd och bullar!
.
Jag jäste först jäst, vatten och mjöl ett dygn. Sen blandade jag en bulldeg och en matbrödsdeg med jäsdegen i. Jag blandade med surdeg på rågmjöl i den ena och med vetesurdeg i den andra. Sen fick degarna jäsa ett dygn igen. Till sist knådades det in smör och kryddor i degarna. De formades och jäste ytterligare en halvtimme.
.
Jag förstår om ni nu tycker jag är omständig. Men det funkar faktiskt väldigt bra för mig. Jag behöver inte baka en hel dag, utan kan ta ett moment i taget..
.
Iår har jag bakat allt på min fina baksten som jag fick i födelsedagspresent. Jag vet en som gör sånna till ett helt ok pris, så hör av er om ni är intresserade!
.
Ytan blev inte lika gyllene med sten, men bullarna och bröden är däremot mycket saftigare och luftigare än vanligt, och det helt utan att jag pumpat upp dem med luft, så som butikerna ofta gör!
.
Jag har också griljerat skinkan jag kokade igår. Det är verkligen stor smakskillnad när man kokar skinkan själv. Något år ska jag pröva att rimma den själv också!
.
Nu är det kvällsfika!


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej <3! Ser helt underbart ut! :) Levererar de till Skåne oxå? Pris? Jag ska nog baka bullar idag! :) Ha det bäst! Saknar dig!

2011-12-06 @ 08:59:46
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0