Vems fel?

Jag ligger här i mellandagsnatten och funderar över skuld och skam.
.
Jag och många andra resonerar ju så bakvänt. Känner skam när man borde agera. Känner skuld när det enda rätta borde vara att helt enkelt ta ansvar.
.
Hur jag mig i världen vänder så gör jag fel.
.
Systemet har utformats i generation efter generation och nu sitter vi i en rävsax. Om vi köper bomull och coca-cola så uppmuntrar vi barnarbete och exploatering av de länder som behöver sina naturresurser mest. Om vi låter bli så fråntar vi dem deras enda chans till meningsfullt arbete och ekonomisk utveckling.
.
Om jag skäms över att jag gjort fel val i mitt liv så blir jag låst vid den känslan och tar mig inte vidare. Om jag låter bli att skämmas tar jag avstånd från att jag själv med öppna ögon gått in i det som är fel, och ljuger för mig själv och andra.
.
Så vad ska man välja?
.
Om min kompis barn blir sjukt, så ber jag min Gud om stöd och om alla beskyddande änglar som finns i himlen. Jag ber att de ska hela och skydda, med all kraft som finns i universum.
.
Samtidigt dör barn i andra länder av olika sjukdomar varje dag utan att jag tänker på det. Och även om jag bryr mig och kan se min kollektiva skuld i att många av dessa dödsfall sker, så väljer jag att inte se.
.
För att inte förlamas av sorgen och ilskan över min skuld och skam.
.
För att jag lärt mig att inte se efter, inte känna efter hela tiden.
.
.
.
Men jag tror och hoppas att ansvar kan skiljas från skuld och skam. För jag tror inte att barn som fötts in i sämre förhållanden än jag är särskilt hjälpta av att jag sitter här i mellandagsnatten och skäms.
.
Jag tror inte att någon mår bättre av att jag går runt dagarna i ända och bär på mitt tunga kors av skuld. Gråtande av vrede.
.
Däremot tror jag att minst ett av barnen kan bli hjälpta av att jag tar mitt ansvar. Att jag ser sambandet tar ansvar för det.
.
Jag har inte mycket pengar om jag jämför med min granne.
.
Men jag lever i en del av världen som genom generationer levt på bekostnad av andra.
.
Så vad råder jag dig att göra denna mellandagsnatt?
.
Skaffa dig ett fadderbarn.
.
Minst ett.
.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0