Brödbak

Eftersom många verkar vara nyfikna på hur man bakar surdegsbröd tänkte jag att jag kan dela med mig av mina kunskaper.

.

Men jag kommer som vanligt inte med nått recept.

.

Bästa sättet att lära sig är att göra det.

.

Och att misslyckas, så man vet hur man INTE vill ha det. Gör du det så kommer du snart att kunna göra gott bröd till både dig och din familj!

.

När jag bakar bröd använder jag sällan några mått. Bröd är också för mig ett sätt att ta tillvara på restprodukter. Om jag gör eget smör eller egen ost till exempel, så är kärnmjölk och vassla min degvätska. Om vi har en öppnad öl i kylen funkar den med. Så länge det är vätska som inte är möglig eller rutten (det är stor skillnad på rutten och sur) så funkar den i mina bröd.

.

Efter detta brukar jag tillsätta gryn eller grovt mjöl tills det blir en ganska blöt gröt.

.

Man måste tänka på att grovt mjöl suger åt sig mycket vätska.

.

Sen brukar jag lägga i det jag har över. Kanske lite rivna morötter eller lite nötter, kanske lite tomatsås eller något annat gott. Efter detta saltar jag och häller i surdeg och jäst.

.

Sen kör jag hela härligheten i hushållsassistenten en stund innan jag börjar hälla på siktat mjöl. En surdeg ska vara mycket kladdigare än en vetedeg, så den får absolut inte släppa bunken, men heller inte vara för lös, för då fluter den ut och du får ett platt bröd. Det handlar om fingertoppskänsla, så du måste öva upp den. Ingen kan berätta för dig hur det ska vara, du måste känna.

.

När jag är nöjd med konsistensen kör jag degen i ganska hög fart en stund. Sen lägger jag i fett, antingen olja eller smör och brödkryddor av något slag. Sen kör jag degen tills den blir blank och smidig. Till en början kan det se ut som att den blivit för lös, men det är bara tillfälligt.

.

Det är bara fortsätta lyssna på surret.

.

 

Till slut är det dags för jäsning och då brukar jag använda jäskorgar. Jag täcker dem med mjöl inuti och häller sedan i degen. Sen mjölar jag ovanpå och lägger över en duk. Jag ställer degen varmt och lugnt till. Man får inte springa i köket när degen jäser!

.

Jag gräddar brödet först i 250 grader och sedan i 200-225 grader ungefär. Jag gräddar det på en fin baksten som jag fick i 30- årspresent nu, men förut gräddade jag det bara på vanligt galler. Så det funkar med vanlig ugn, fast baksten är godare och bättre.

.

Jag kollar om det är klart genom att vända på brödet och knacka på undersidan. När det är lätt och låter ihåligt är det färdigt.

.

Sen ska det helst bli helt kallt innan du skär upp det och äter det.

.

Skär du i det för tidigt så blir det smuligt och äter du det varmt kan du få ont i magen.

.

Så låt det vila och ta det imorgon istället!

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0