Byråkratiamöba

En byråkrati är en organisation som kan bli en egen organism. Den stora Leviathan (Hobbes namn på byråkratiamöban) kan få eget liv och växa själv på längden och bredden. Överst sitter överhuvudet, som bestämmer över kroppen. Men kroppen växer och delar av Leviathan tar över sig själva. Kontrollen kan bara återtas genom att förstärka kopplingen uppåt, mot huvudet. Annars börjar delarna tänka själv. Det är så med levande organismer.

.

Varje slösad skattekrona är en stöld från de fattiga, sa Gustav Möller, socialdemokratisk socialminister på 20- och 30- talen. Riktigt kloka ord i min mening. Vi behöver skatter för att hjälpa de behövande. Ett land med stor medelklass är enligt mig ett lyckligt land. Sverige har stor medelklass, jag tycker vi har det bra här.

.

Men! Har vi verkligen rätt att ta skatt från medborgarna för att ge liv år Hobbes stora Leviatha? Vill vi verkligen att staten ska kunna växa sig större och större tills den tagit över varje realistisk tanke, varje litet uns av kreativitet? Är all vår trygghetsnaromani värd mer än att Svenska barn svälter, är hemlösa, apatiska och på flykt?

.

Vi kommer alltid ha människor i Sverige som har det svårt. Hur man sig i världen vänder så finns de där. De grå, smutsiga, osedda och utsatta. De kommer alltid finnas där för att nära vårt dåliga samvete tills det står oss upp i halsen. Alltid.

.

Men det är ju också de vi satsar våra skattepengar på. Det är dem vi inriktar uppmärksamheten på. Vi vill att de ska få det så bra de kan ha det.

.

Vi har satt upp en lägsta levnadsstandard som socialbidragsnorm. Jag minns när jag fick läsa hur mycket pengar man hade att röra sig med på exstensminimum som det heter. Just då pluggade jag till undersköterska och insåg att jag levde långt under detta minimum på csn, och att jag skulle leva på gränsen även som färdigutbildad.

.

Jag anser inte att existensminimum är för högt ställt heller, utan att lönerna för fotfolket i den officiella sektorn är under all kritik. Och då är det ändå inte värst där. Värst är det inom hotell- och restaurang. Men där klagar man inte, för det är mest yngre som jobbar där, och dessutom är det ofint att prata lön i den branschen.

.

Är detta rätt?

.

Jag tycker alla människor har rätt till möjligheten att kunna försörja sig själv på den bit jord man kan köpa. Jag tycker att alla som vill jobba helt eller delvis under olika tider i livet ska kunna göra det.

.

Jag anser inte att man ska få betalt för att ligga och sova hela dagarna, om man känner för det, men heller inte att man ska suga ut vissa yrkeskategorier, att leva under den standard vi satt upp som minimum för de mest utsatta i samhället.

.

Den verkliga underklassen i Sverige är låglönearbetarna. Inte gamla, sjuka, utsatta osv.. Det är underklassen våra skattepengar tillhör.

.

Allt annat som kostar pengar bara för att den stora organismen ska överleva borde skrotas.

.

Typ imorgon.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0