Vad är Centerpartiet?

Jag är engagerad Centerpartist, men jag har inte ställt upp i något personval. Alltså raggar jag inga röster för egen del, även om jag förstås gärna vill att fler ska rösta på Centern som parti.

.

Jag vill också väldigt gärna att Norrbotniabanan ska byggas, så jag har frågat våra lokala Centerpolitiker i Riksdagen vad de gör för att driva på i frågan.

.

Tyvärr får jag höra att det är mycket motstånd. Både från opposition och allians. Man förstår inte den stora nyttan på nationell nivå, nyttan för Sverige och EU.

.

Därför satte Centerpartiet och Maud Olofsson upp Norrbotniabanan som ett prioriterat projekt i EU.

.

Och det gick vägen!!

.

Det betyder att Centerpartiet nu fixat det största framsteget någonsin för Norrbotniabanan!

.

Och tidningarna skriver om det, visst gör de det…

.

Men inte ett ord om Centern.

.

Tystnad.

.

Centern ÄR kvinnor. De moderna liberala feministerna. De landsbygdsförespråkande kärnkraftsmotståndarna som företräder lantbrukarna och norrlänningarna.

.

Ändå är det kvinnor, lantbrukare, norrlänningar, landsbygdsförespråkare och kärnkraftsmotståndare som är mest kritiska till Centerpartiet och framförallt Maud Olofsson.

.

Vad beror det på egentligen?

.

Till viss del tror jag det beror på att kvinnor är underordnade män i ett diskursivt maktförhållande, och att land är underordnat stad och att norrland är underordnat söderlandet.

.

Kort sagt att Maud Olofsson fick skit från norr på grund av att hon är från norr, landet och för att hon är kvinna. Detta eftersom att även norr, kvinnor och landsbygd på nått konstigt sätt är med på underordningen omedvetet.

.

Men jag vet också att Socialdemokraterna gjorde en hel utredning om hur dålig Maud Olofsson var för land, norr, kvinnor, kärnkraftsmotstånd (se ovan). Och ett så stort parti som S, mot det lilla partiet C, ger naturligtvis förödande konsekvenser.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0