Förhållandet mellan staden och landet

Jag hävdar att det finns ett normativt maktförhållande mellan stad och land. Precis som att det finns ett normativt maktförhållande mellan kvinnor och män.

.

Med det menar jag att diskussionen i media och vid köksbordet utgår från att ekonomisk och social utveckling finns i städer och inte på landet. Landet är det gamla, förlegade, ojämställda och staden är det nya, fräscha, jämställda.

.

Detta är alltså något som enligt mig finns i vårt undermedvetna och inte något som finns nedskrivet.

.

Men det ger ändå stor effekt på allt vi skriver ner när det gäller att utveckla landsbygden, både i politiska och opolitiska sammanhang.

.

Men eftersom vi nu alla höll med om att livet på landet och livet i stan ser olika ut, så måste ju även utveckling se olika ut i stad och land. Jag vill absolut inte lägga fram landsbygden med offermentalitet eller våra engagerade politiker som elaka personer med snedvridna uppfattningar.

.

Men jag tror att hela Sveriges tillväxt har mycket att vinna på att vi hittar det som inte syns idag gällande landsbygd och utveckling.

.

Vad gör man egentligen på landsbygden i Sverige?

.

Hur tjänar man sina pengar?

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0