Frösamlartid

Skördetiden har nu övergått i frösamlartid. Visst finns det fortfarande kvar mat att hämta från naturen och visst har jag kvar en hel del att göra i min trädgård innan vintern drar sitt mjuka täcke över Tomtebolyckan. Men den allra intensivaste, energikrävande delen av skördeperioden är nu över. Jag kan andas ut och känna mig nöjd.

.

Sakta dör naturen. Men jag vet hur man kan leva av det döda. Maten ligger lagrad nära mitt hem. På ett nära avstånd har jag mat som jag och min familj kan överleva på under den långa, kalla vintern. Som små barn i mammas mage, lever vi med ett ständigt tillflöde av det vi behöver. För mitt i den kallaste av vintrar sås ett frö. Fröet blir ett nytt liv som ger liv. Men det är länge kvar nu, tills våren kommer med sitt första gröna..

.

Nu ska vi vila och sen ska vi fira jul. Sen ska vi vila igen tills det är dags för vår kära vår igen.

.

Vår och arbete.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0