Köttsäsong

I tomtebolyckan är det dags att skörda köttet så att säga.
.
I tomtebolyckan är även kameran trasig så det är lite fattigt med bilder för tillfället..
.
I min familj äter vi mycket pölsa. Många rynkar på näsan åt det, men jag förstår inte varför. Bara för att andra blandar ner live vad som i den så betyder det ju inte att vi gör det!
.
Jag börjar med att göra kokkött. Jag tar då alla ben med köttslamsor på som det inte går göra så mycket av. Jag lägger allt i största paltgrytan och kokar i vatten och salt åtminstonde över natten. Sen kyler jag det hela genom att ställa den på bron, med sten på locket. (Annars tar hunden det)
.
När det blivit kallt blir det en ljus skorpa på köttet och vattnet. Den pillar jag bort och använder som stekfett. Sen rensar jag köttet från benen, för de godaste bitarna sitter faktiskt längst in i lederna! benen åker tillbaka i vattnet som nu är buljong. Den kokas en gång till på samma sätt för att bli glace. Köttet och allt det mjuka maler vi som grov köttfärs ungefär.
.
Det är grunden till vår pölsa!
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0