Mitt fina hus..

Jag vill att mitt hus ska andas.

.

Jag vill att det ska leva i tiden, men också att det ska vara som det var tänkt.

.

Från början.

.

Mitt hus är gammalt och trivs inte med plast och raka funkislinjer. Men mitt hus är också byggt för att kunna moderniseras. Toaletten flyttade nog inte in före 1940 och trappen fanns ju inte ens då. Är det rätt då att toaletten ska imitera 1700- tal? Nej. Min toalett kommer inspireras av 1940- tal men vara funktionell för 2010- tal.

.

Men salen byggdes på 1700- talet och inreddes för första gången sent 1800- tal. Sen har man gjort mindre renoveringar senare. Satt in nya fönster, satt in innerväggar, slipat golv, målat om..

.

Då vill jag att salen ska se ut som sent 1800- tal.

.

Även om det innebär stängd dörr på vintern och elda i öppna spisen för att få upp värmen när vi får finbesök. Det hör till där. Som en flirt med det omoderna, för att bevara husets förmåga att vara en länk genom historien.

.

Husets själ.

.

Jag ska väl dessutom tillägga att det faktiskt är vårat hus. Så vi bestämmer tillsammans.

.

Men det är såhär jag resonerar.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0