Om arbete och vila

Min erfarenhet av arbetslivet har visat att det finns vitt skilda uppfattningar om vad som är arbete och vad som är vila, om vad som är arbetsmoral och vad som är lättja, om vad som är viktigt och inte viktigt arbete och om vilket arbete som ska ge en stor lön och vilket arbete som ska ge en liten lön.

.

Trots att det finns så skilda uppfattningar har det ändå funnits en uppfattning som är starkt normativ och likformig. Jag menar alltså att många människor hakar omedvetet på en uppfattning som de egentligen inte står för när det kommer till kritan när det gäller detta området. Jag pratar förstås om den Svenska arbetarmoralen, som har förväntats vara lika för alla, stadsbodende som landsboende, kvinna som man. Kvinnan skulle till varje pris ut i arbete och inte gå hemma och dra benen efter sig. Basta.

.

Men det där är gammalt nu. Idag är hemmaarbetet mer värt och man pratar om det. Men vi har långt kvar att gå. Undersökningen som visade att män la ner 11 statistiska minuter mer på hemarbete och kvinnor 14 statistiska minuter mindre hurrade jag inte många gånger för. 11 och 14 statistiska minuter på tio år är på tok för långsamt för 2000-talet. Och så länge det faktiskt är kvinnorna som gör hemarbetet tycker jag faktiskt att vi ska få all cred för det också!

.

”Hemmet ska vara en plats för vila och rekreation”

.

Inredningstidningsfrasen är målande. Ett lugnt, avskalat, ofta vitt hem presenteras för läsaren. Inte en nött vileda quick mop från sent 90-tal i sikte.

.

Och inredningstidningen visar på ett ideal, ett ideal som blir en norm, om inget annat visas som motvikt. Jag undrar ibland hur all vila och rekreation i ett sådant rum ska gå till rent konkret. För det är ju fysiskt omöjligt att göra annat än att se tv eller läsa i det hem som presenteras.

.

Är det vila och rekreation att endast se tv och läsa under alla dessa hemmatimmar vi trots allt har? Är det rimligt att tänka sig att det är det enda man behöver göra under de hemmatimmar man har?

.

.

Mitt hem är och har alltid varit en plats för arbete.

.

Härligt arbete och mycket kärlek!

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0