Överskottstänk

Sommarens arbete resulterar i ett överskott.

.

Ibland är överskottet lite mindre, men det är alltid ett överskott.

.

Överskottet tycker jag man ska lagra för vintern.

.

Sen om man väljer att frysa, lägga in eller torka, är en annan sak. Men att slänga bort det man jobbat så hårt för, bara för att det blev dåligt, det är ett slöseri som jag inte förstår.

.

Ett slöseri med din ork och ett slöseri med den jord du fått förtroende att bruka. Om det ändå blir så, så är jag glad att jag kan ge tillbaka överskottet till jorden genom kompost. Min kompost är en enkel hög, direkt på marken, där råttor och fåglar kommer och tar godbitarna, och maskar och andra insekter tar resten. Om några år ska jag köpa en fin varmkompost med avfallskvarn som verkligen optimerar kompostnyttan.

.

Runt vårt hus växer det välsignat mycket svamp. Jag plockar den, hackar den och torkar den. Blåbär fryser, torkar och jäser jag. Mitt kök processar jäsande och torkande mat som sedan mals till pulver, tinas eller dricks upp under säsongen.

.

Sylt och saft är ofta så söta att de nöjer sig med att stå i ett kallt skafferi om man tillsluter dem väl. Min goda rabarberchutney håller år efter år där.

.

Min man är jägare och bär hem mängder med kött. Min far är fiskare och står i timmar och drar upp vacker ädelfisk. Jag går i skogen och processar i köket.

.

Men jag börjar vara trött efter sommaren och längtar skamset efter vinterns tristess. Nätterna börjar bli längre och luften blir tunn och hög, som att luftfukten drar sig upp till molnen igen i väntan på våren.

.

Den spirande, arbetsamma våren.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0