Då va glada julen slut slut slut :(

Jag tycker det är sorgligt att städa bort julen varje år. Men iår har jag inte stressat mer än typ tre dagar.. Så jag är inte ens lite less på den! Så det var ännu större sorg än vanligt att packa ner vackra glaskulor, små halmbockar och små tomtar i trä som åker skridskor..
.
Nu gapar fönstrena tomma utan gardiner och huset är nästan svart inuti från vägen. Hoppas ljuset skyndar sig tillbaka och ger diamantglitter och pastellfärger i snön..
.
För att inte helt tappa lusten har jag satt tre primula i en avlång sockerkaksform och några trädgårdshyacinter i några nysilverbägare i köket. Jag brukar lyckas mysa till det den här tiden på året också, så hoppas det ska gå iår också!
.
Gällande matåtervinningen igår så ville jag poängtera att man kan spara pengar på att använda all mat man köper. Jag tycker att man ska vara rädd om de pengar man tjänat in men det är bara ett av många argument till att man ska matåtervinna. Jag tycker framförallt att det handlar om respekt mot jorden där maten odlats, mot den som odlat eller fött upp maten, men också gentemot den som vidareförädlat eller tillagat råvaran.
.
Tänk också på att varenda liten korvasnärt du tuggar i dig faktiskt har varit ett liv. Ett liv som gavs för att du ska få äta. Även om uppfödaren kanske inte hann bry sig om just det livet särskilt mycket, så var det ändå ett liv. Respektera det och tacka för det.
.
Vi bor i ett land där många slipper svälta. De som svälter är inte hjälpta av att jag vräker i mig mat bara för att jag kan. Men jag tycker det är respektlöst mot de som svälter att bara kasta fullt duglig mat som om den var värdelös..
.
Jag hoppas att jag inte ger dig dåligt samvete med det jag skriver. Vad jag vill är bara att du tänker efter en extra gång innan du slänger fullt ätduglig mat.
.
Om det är svårt kan du börja odla din egen mat. Då blir man ofta lite mer snål om den.. För då har man fått kämpa för matens existens :)
.
Ha en fin helg!


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag slänger aldrig mat som går att äta. Jag har flera gånger ätit "för gammal" mjölk, grädde, gräddfil m.m. Jag smakar och luktar och äter all mat som smakar och luktar gott. Ibland om jag är osäker ger jag det till hunden. ;) Hon har lite mer plåtmage än mig! :p Jag tyckte att det kändes mycket bättre innan när jag hade kompost för då gjorde det inte lika ont att slänga mat som blivit dålig eller grönsaksskal och annat. Då ger man ju det tillbaka till naturen igen så att nya saker kan växa.

2012-01-14 @ 15:15:35
URL: http://gabulfota.blogg.se/
Postat av: Anna Mustonen

Jag hade tagit fram mitt kålhuvud från kylen och skulle ansa det och göra en fin veckosallad. När jag skulle ha det var det borta, maken hade slängt det för det var brunt på utsidan. Hrmf. Ja han fick gå i sopan och hämta den helt enkelt. ;)

2012-01-14 @ 18:24:30
URL: http://amustonen.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0