LCHF?

Jag hör att många runt mig har börjat med LCHF, med för det mesta positivt resultat. Men ingen har hållit på särskilt länge.
.
Hittade en sida på nätet om forskning kring detta och där menade man att det var långt ifrån vetenskapligt att rekommendera folk att äta mindre fett och kalorier. Man pekade även på den epidemiartade utbredningen av fetma i Sverige och USA de senaste tio åren.
.
Efter min viktoperation åt jag mat inspirerad av LCHF. Alltså inte strikt men åt det hållet. Flera i min närhet förfasades över mitt kaloriintag. Och jag kan ju varken säga bu eller bä heller. Eftersom jag utan att någon vet varför stannade i vikt. Oavsett vad jag gör går jag varken upp eller ner.
.
Men jag skulle ju behöva gå ner lite mer, så frågan är om jag ska ge det en chans till? Eller om det helt enkelt är ännu mer kroppsarbete jag ska satsa på.
.
Detta med träning är ju också lite svårt. Jag har ingen tid att köra en och en halv mil enkel väg för att träna tre gånger i veckan. Det känns också bakvänt när det finns kroppsarbete här. Som det ser ut nu blir det en daglig promenad på en halv till en timme om dagen. För övrigt ser jag till att vara ute och arbeta med kroppen minst lika länge. Men tillgången på kroppsarbete ute beror ju på säsong! Visst kroppsarbete görs ju också inomhus.
.
Jag ska skaffa mig en plan. Och köra på den.


Kommentarer
Postat av: Anna Mustonen

Jag rekommenderar ett hälsoprogram till datorn eller via internet, där du kan få svart på vitt vad det är du äter och vad du inte äter. Registrera några veckor helt ärligt och se hur det ser ut. Aftonbladets är rätt bra, men har själv favorit i Hälsovakten som jag tycker är bra. Det rör sig oftast om små ändringar som behövs, och jag tror att felet som vi människor gör är att vi förväntar oss snabba resultat och därför gör drastiska förändringar=sådant vi inte kan stå för i resten av vårt liv och därför går vi upp i vikt igen. Jag läste om en kvinna som gått upp 7 kg på ett år för att hon åt en kvällsmacka mer än hon brukar, då maken hennes börjat jobba eftermiddag och dom fikade tillsammans när han kom hem. Då innebär det på samma sätt att om man tar bort en macka kanske man kan gå ner 7 kg på ett år. Men det måste få ta tid. Jag tror att om du följer din livstakt och filosofi i övrigt kommer du att se vad som går att ta bort och vad du inte vill leva utan i matväg. Du är så stark och kommer att fixa detta med lite eftertanke! KRAM!

2012-01-07 @ 18:48:10
URL: http://amustonen.blogspot.com/
Postat av: Josefine

Min åsikt i LCHF-frågan vet du redan. Du vet också att jag gått ner en hel del i vikt och jag har två tips som hjälpte mig mycket, kanske det kan vara till hjälp för dig också:



1. Fundera över varför du blev överviktig från början. Var ärlig mot dig själv. Skriv upp allt vad du äter och dricker under en vecka. Jag blev skräckslagen när jag insåg hur många kalorier jag fick i mig via småkakor - tyckte att en kaka här och en kaka där gör ju inte så mycket... Tröstäter du? Använder du mat som belöning eller straff? Tycker du att du ska få "unna dig" saker i form av mat och dryck?



2. Styrketräna. Du behöver inte åka till ett gym, jag har en skivstång och några vikter i källaren. Några enkla övningar som tränar hela kroppen - marklyft och benböj, t.ex. - kan göra underverk. Min viktnedgång stannade av och jag stod och stampade på samma vikt tills jag började styrketräna - då rasade 10-15 kilo av mig. Större muskler kräver mer energi även i vila!

2012-01-08 @ 09:28:31
Postat av: Sven Fjällström

Hej Helena. Ja, jag tycker definitivt att du skall ge LCHF en chans till. Det finns så otroligt många possitiva vittnesmål från de som provat. Det gäller att vara strikt och uthållig. Många utvärderingar om dieter görs efter typ en vecka och då kan naturligtvis ingen vettig slutsats göras. Jag har kört nu i drykt ett halvår och har enbart possitiva erfarenheter. Nu hade jag ju inga större viktproblem, men tappade 4 kg efter bara några veckor. Har nu stannat på min idealvikt 70 kg. Men jag ser inte LCHF primärt som en bantningsdiet utan mer som en kostomläggning men en massa goda effekter där stabilt blodsocker och viktnedgång är några av effekterna. Jag har även blivit av med allergi, eksem och framför allt en monumentär förbättring av min inflamerade tjocktarm. Det är som ett annat liv. Jag rekommenderar alla att dels läsa Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, dels följa råden ordentligt i minst 3 månader, sedan kan man ha åsikter om det funkar eller inte. En av framgångsfaktorerna med LCHF är ju att man får äta gott och man får äta sig mätt. Mats Vester har ju också kört igång och tappat 10-15 kilo rätt snabbt. Så det är ju kul om fler i släkten kommer igång. Så LYCKA TILL ! Hör av dej om du funderar på något. Kram /Sven Många bra tips, videos, förklaringar m.m. finns på www.kostdoktorn.se

2012-01-11 @ 23:09:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0