Men vadå service!?

Alltså vad är grejjen egentligen med oss Svenskar och våra myndigheter egentligen? Godtar vi verkligen vad som helst? Jag tycker man läser nya historier hela tiden, kanske främst om försäkringskassan (det finns säkert fler myndigheter som fungerar lika illa typ Migrationsverket) som bara spyr galla över felaktigheter som begåtts. Jag undrar bara.. Slutar engagemanget där? Läser vi, får ont i magen alternativt fäller en tår och sen ser vi ett avsnitt av scrubs så allt blir bra igen? Är det så vi börjat leva våra liv?

Jag ser ju en del människor som engagerar sig politiskt kring detta. Men då är det som om man inte får vara kritisk om man stöttar regeringen och som att man måste kasta paj om man är oppositionell. Vad hände med att ta tag i problemet och faktiskt anmäla handläggaren i fråga? Det är väl ändå han eller hon som gjort fel? Inte nån politiker som velat göra bättre regler för den Svenska ekonomin... För bättre sjuktal, det har vi. Fler är i arbete och det tycker jag är bra. Men massor av folk kommer ju hela tiden i kläm. Folk som inte orkar ta det själv. Folk som hoppas att du ska hjälpa dem reagera. Men du ser redan nästa avsnitt av scrubs och käkar nån gammal torr sockerkaka från lääääängst in i skafferiet!!

Var är vi på väg egentligen och vad är det egentligen vi vill? Inte vill vi då bry oss på allvar iallafall, det är då ett som är säkert. Det är myndigheternas jobb och ansvar. Men vad ska då dessa upphöjda myndigheter göra? Och vad händer när de inte gör vad de ska? Där har vi en helt annan fråga. Om den ifrågasätter vad jag gör när jag blir arg på myndigheterna så måste jag mig se scrubs och äta sockerkaka igen för annars kanske jag måste engagera mig. Och då blir man ju sjuk direkt, det vet man ju.

En statlig myndighet finns bara för att fördela våra gemensamma pengar tillbaka till oss på ett bra sätt. Där de bäst behövs, som jag brukar skriva till hon som driver mitt faddernsrns barnhem. Vi har överlåtit till andra att förvalta vårt gemensamma. Och för att ge det tillbaka när det bäst behövs.

Om myndigheterna inte gör sitt jobb eller gör annat än sin uppgift för stor del av tiden (t ex) tar hand om en för stor och spretig organisation) så tycker jag att myndigheten har tappat sin rättighet att existera. Väck med den, in med nytt. Betala ut ersättningarna centralt under tiden, köp tjänster från kuratorer och livscoacher ett tag om det nu är så jämarns nödvändigt med en "personlig" handläggare (brukar ju ändå kunna vara precis vem som helst från gång till gång). Lägg ut myndigheternas uppdrag på upphandling vetja! Varför inte? De som inte är bra av företagen kommer rensas bort snabbt och den stora, tunga, dyra organisationen slipper vi. Då kan vi kosta på oss lite dyrare handläggare också.

Men. Det skulle ju innebära att fotfolket får mer pengar och samtidigt att vi får fler nya företag. Det går ju inte. Förstås. Tänkte inte på de. Felåt.

INT!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0