Höst och vår är lika nakna

Vi var så duktiga igår. Måste bara få berätta! Vi hade hunnit plocka bort mycket inför vintern, men inte allt.
Vi hade tömt krukor och gödslat rabatter innan och efter förra snön, men en hel del var kvar! I garaget stod kapsågen kvar på sin ställning och golvet var täckt av brädstumpar och sågspån.

Men vi hann allt! Och när vi sopade ut det sista från garagegolvet så såg vi de vita flingorna som dansade mot marken. Tunna, skira, lätta flingor som liksom yr på plats till skillnad från de stora blöta flingorna vi fick sist.

Igår mådde jag lite sämre och la mig att vila på soffan en stund. Men jag upptäckte att det var för kallt där! Då tog jag mig resolut i kragen och röjde upp ordentligt där inne. Plockade ut, rättade till, fyllde ved. Hädanefter sker dagvila i köket och kvällsmys uppe, om vi inte vill elda så det blir varmt innan i salen. Men det blir liksom lite mer av en aktivitet då då. Om ni förstår vad jag menar.

När jag gick där ute igår och plockade ihop sommaren så slog det mig att höst och vår är ganska lika trots att de är motsatser. Båda årstiderna är nakna och synliggör allt som ligger ute och skräpar. Det är lätt att hitta gammalt som nytt. Mellan dessa årstider ligger sommaren med sin gröna prakt som döljer allt eller gör det lite vackert ändå. Vintern med sitt vita täcke som gör allt osynligt sånär som på små vita kullar som avslöjar ojämnheter.

Brungrönt gräs, torra löv och grön mossa. Man passar på, innan nästa årstid kommer. Årstiden med arbete eller årstiden med vila. Årstiden med samlande eller årstiden med ätande. Årstiden med värme eller årstiden med kyla.

Nu är det dags att äntligen vila.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0