Balansekonomi

Ibland funderar jag var balansen ligger.

.

Den absolut billigaste maten växer på min gård. Den maten leder dessutom antagligen till mindre sjukdom exempelvis. Men jag hinner inte ta vara på allt om jag jobbar heltid. Jag hinner inte tillreda och packa allt som krävs om jag samtidigt ska hinna jobba, laga middag och hinna vila.

.

Det kostar att arbeta.

.

Det kostar tid, bränsle och mat, om du inte jobbar hemma. Att vara borta ifrån hemmet tar en del av din inkomst. Men om du bara är hemma så får du ju ingen inkomst, och måste förlita dig på att andra försörjer dig. Din man, din fru eller staten.

.

Jag undrar var balansen ligger. Var finns en tidsfördelning där jag jobbar borta och hemma i sån balans att min inkomst maximeras utifrån de förutsättningar jag har? Hur kan man mäta avsaknad av sjukdom och hur mäter man tillfredställelsen med att vara hemma?

.

Jag ska fortsätta fundera på detta.

.

Återkommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0