Drömmen om en gammal sal

Första vintern i huset var kall och elen blev dyr.

.

När våren kom rann smältvattnet in i vår vackra sal. Lagom till vår fest på valborgsmässoafton tittade en svamp ut bakom en list.

.

Jag löpte amok, blev rädd att det skulle vara hussvamp! Jag rev innervägg, grävde i isolering och gamla tapetlager.

.

Hittade ett råtta-skellett och ett gammalt kort.. Men ingen mer svamp.

.

En fackman kom och gjorde en fuktmätning, vi hade fått bort fukten i väggen, men inte i golvet.. Det var bara att lyfta upp det kilsågade gamla furugolvet. Varje planka är som en halv stock så det blev lite träningsvärk. Under plankorna låg sågspån och underst ett lager med gullfiber. Fukt hade trängt upp i gullfibern och gjort den mögelsvart. Vi lånade en traktorsläp och fyllde den med all isolering.

.

Det kändes som rummet fick liv när jag stod på golvåsarna, i den höjd som det en gång var tänkt att de skulle vara.

.

Jag tittade på de ruttna tvåglasfönstren från 1940-talet någon gång, och såg framför mig handhyvlade englasfönster med munblåsta glas. Jag såg fönsterlav längst ner och en fasttejpad innerbåge på vintern. Jag såg de handhyvlade spåren i det kilsågade taket med handsmidda spikar under plastfärgen och jag såg vårt vackra furugolv, handhyvlat och såpabehandlat.

.

Tyvärr såg inte min man samma sak.

.


Kommentarer
Postat av: Emma Sjøstjärna

Som tur är såg din kusin samma sak. ( :

2011-10-14 @ 23:50:02
URL: http://solematemusic,com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0