Vårminnen

Farmor och farfar var av ett annat ursprung än mina morföräldrar.

.

Farmor kom från ett fint hus i Herrljunga där hon dansade omkring med vit klänning som yngsta syskonet med sin fina docka från Amerika. Av någon anledning lämnade de det fina huset och jag fick aldrig veta varför. Farmor sörjde för mycket för att berätta.

.

Farfar kom från ett isolerat litet samhälle i Dalafjällen.

.

.

De var bönder, men gammelfarfar var även politiker och jämfört med mammas familj hade de det nog ganska gott ställt.

.

Farfar och farmor bodde i lägenhet i en stor stad och hade sommarstuga i skärgården.

.

Vita skärgårdsstugor låg som packade sillar på släta gråbruna klipphällar. Solen sken ofta, det blåste och luktade hav. Farmors trädgårdsland var kanske fem gånger två meter som jag minns det. Det innehöll ärtskidor, potatis, morötter, lök och jordgubbar. Självklar var även dillen och persiljan.

.

Innan och efter sommaren bodde farmor och farfar i en liten modern stuga som byggdes på en åker som en gång i tiden födde mina förfäder. Även där hade farmor ett trädgårdsland med ungefär samma grönsaker. Men här plockade man även mängder med bär, fiskade och jagade.

.

Många år efter farmor slutat vara i fjällstugan kunde jag fortfarande känna doften av hennes slottsstek i köket.

.

Hon är en av de där människorna man kommer på något varje dag man vill berätta för, och varje dag kommer jag på att jag kan göra det också! För sen hon dog, så är hon ju med mig hela tiden! Förut sågs vi ju så sällan..

.

Grönsakerna i hennes land blev bland annat till Ängamat.

.

Men jag kallade den Änglamat.

.

Det var liksom mer rättvist så.

.

Farmor och farfars moderna liv innebar ett tredelat boende. Staden, skärgården och fjällen.

.

Rutig kjol med väst, fladdrande lätt bomullsklänning, jeans och huckle.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0