Mjölkuppror

Jag svängde just in på gården. Varken hund eller man finns hemma så det känns lite tråkigt.. I morse såg jag en sån där underbart vacker utsikt från min gård att jag undrade varför jag ens tänker på att åka härifrån om dagarna. Men jag vet det ju egentligen. Det handlar, som så mycket annat, om pengar..

Solen går upp över gnistrande snö och en tung dimma ligger över den tinande isskorpan på sjön. Och pengar är viktigare än det. Sjukt! Men om jag hade stannat hemma hade jag inte stått på gårn. Då hade jag sovit vidare i ett försök att mota förkylningen i grind. Nu får jag behandla den hela helgen istället. Tur att jag inte har annat att göra :)

Om man gillar Äkta Vara på Facebook får man uppdateringar om nya inlägg på sidan. Himla bra om man är intresserad av mat som är äkta! En väldigt intressant debatt i Sverige är den om mjölken. Vi dricker oerhörda mängder mjölk, även om vi kanske inte behöver det. Även om ganska många av oss kanske inte tål det så bra. Vi dricker glatt våra mängder ändå.

Vissa laktosintoleranta tål dock den opasteriserade mjölken. Men problemet är att den enligt svensk lag inte får säljas. På ett sätt som jag inte tänker berätta så förefaller det sig så att jag dricker opastöriserad mjölk. Alltsomoftast. Det är väldigt gott och man kan göra mycket mer med den. Man får grädde på köpet och mjölken ystar sig gärna. Den surnar fortare än pastöriserad mjölk, men den är av naturliga skäl färskare och man kan även använda sur mjölk till matlagning och sånt. Pastöriserad mjölk surnar aldrig. Den ruttnar.

Jag dricker alltså frivilligt olaglig mjölk. Man är ju en riktig värsting. Olaglig mjölk på bordet och gulliga älgar i grytan. Varför det är olagligt? Jo, det är så farligt förstår du. Man kan bli sjuk om man dricker olaglig mjölk. Det blir man aldrig av rutten mjölk, eller hurdetnuvar.

I Åre har man mjölkuppror. Man har placerat en tappkran för opastöriserad mjölk utanför affären. Dit kan man gå och köpa mjölken litervis. Vilka fasoner va! Trots att det är olagligt ska man sälja mjölk som man inte får!! För man kan bli sjuk om man dricker det man inte får!! Vadå sjuk av sprit?? Den tillhör ju vår kultur till skillnad från mjölk!!

Ibland blir man ju bara så trött.

Så godnatt. Och heja Åre och fjällmjölken. Jag röstar på er vilken dag som helst. Låt oss knuffa ner paragrafryttarna från herrepåtäppankullen. Jag vill ha mjölk. Riktig mjölk som smakar mer än pappersvatten. Som varierar i smak under året och som får en härlig hinna av grädde uppepå. Tack Åre, tack fjällen och tack kulturen.

Jablisåföbannad!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0