Påskristid.

Idag har jag gått morgonpromenad och sett ett snötäckt fjäll. Jag har träffat ett barn som bara frågar varför hela tiden. Jag har läst lite, ätit choklad och pratat bort timmar med en kär vän. Jag har fuskat och ätit både ballerina kladdkaka och en bit hemgjord pizza. Jag har berättat sagor och gjort djur av kottar. Och avslutat kvällen med en ljus fullmånepromenad genom skogen och sedan efter gamla järnvägen.

Nu ligger jag nerbäddad i en friggebod med ett surrande el-element och en snarkande hund. Jag ligger och tänker på tid. På mitt liv, förr, nu och framöver.

I skolan fick jag lära mig att tiden var en linje. En räls som tåget måste hålla sig på. Som 25-åring fick jag lära mig att livet var en toarulle. Det går fortare och fortare mot slutet, även om första varvet går långsamt.

Idag tänker jag att tiden är en boll. En bomb. Ett enda stort nu. För det jag minns händer ju i mitt huvud, även om det inte kommer tillbaka. Framtiden drömmer jag om och därför är den lite grann här. Den är här så mycket den kan vara. För framtiden är ju bara ett annat nu än det nu som är nu.

Jag tänker också att livet är en cirkel. Ett årshjul, ett månvarv eller en cirkel i femårsperioder. Perioden föds, leker, drömmer och hoppas. Det kommer i absolut balans innan det går mot vändningen. Arbetsamt.. Sen balans igen och vila. Innan det föds igen.

Nu är det påskristid.

Så Glad Påsk och se till att leva nu!

Kommentarer
Postat av: Annika

Kram <3

2012-04-07 @ 11:34:12
URL: http://annikashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0