Självhushållning

Hoppsan poppsan vad tiden kan flyga iväg ibland. Är det verkligen fyra dagar sedan jag bloggade?

Helgen har iallafall varit bra. Var ute med brudarna i Arvidsjaur! Där var det marknad och fullt ös :) väl hemma har jag knappt haft en lugn minut tills nu faktiskt. Var och besiktade bilen idag. Så sent som igår kväll var den täckt av sandblandad is som satt som berget. Då förstår ni att jag jobbat.

Den första tanken man får när man hör ordet självhushållning brukar vara att det är en bakåtsträvan. Mot något som var förr. När man levde av det jorden gav och inget annat. Visst fanns det de som levde så. Helt utan pengar. Men det var nog varken vanligt eller romantiskt.

Jag ser självhushållning som en strävan mot frihet. En strävan mot en hållbar framtid. Där jag ska göra det jag kan för att bli fri från det samhälleliga ok som håller mig från det jag vill och ska göra. Jag har inga föreställningar om att jag från en dag till en annan kommer att kunna klara mig helt på det jag odlar själv och jag lever inte mitt liv i ett rosa skimmer. Men jag använder mina kläder tills de tar slut och jag vill göra min mat själv. Jag vill inte hälla nått i mitt vatten som jag inte kan stå för inför mina framtida barn. Jag tror att vi kan styra undan miljökatastrofen, om vi bara tänker rätt.

Jag vill inte slå mig för bröstet. Jag slösar, jag också. Kanske inte lika mycket som någon annan, men jag gör det ändå enligt min egen bedömning. Men det är inte antingen eller. Man kan vara mer eller mindre brydd. Det gör skillnad.

Allt vi gör och tänker gör skillnad och allt finns kvar.

Så. Mitt självhushållande sker gradvis. Det växer fram, precis som min kollektiva ansvarsroll i samhället har gjort. Jag menar, jag är beroende av pengar och offentlig service och måste därför betala skatt. Skatten är så hög så jag måste tjäna mer pengar, och så blir jag fast. Precis som alla andra. Med alla andra. Men den rollen har växt fram. Jag har fostrats in i den. Nu fostrar jag mig själv ur den rollen och till något bättre. Jag har inte alla lösningar än på hur min framtid ska se ut men det kommer allt eftersom.

I helgen fick jag iallafall se två underbart söta lamm. Lamm hör ihop med våren. De ska finnas där då. Jag känner det i magen. Hos mig ska det födas lamm på våren.


Kommentarer
Postat av: Annika

:) <3

2012-04-04 @ 17:33:27
URL: http://annikashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0