Längtan till fjälls!

En av mina långa djupa rottrådar ligger i dalafjällen. Bland krokiga, korta urgamla tallar och spöklikt ljusgrön fönsterlav. Där finns en höjd, en vall och en skog som andas jag. Som ropar av längtan efter mig. Mons Helena. Så många generationer har brukat jorden där. Kämpat och slitit, för min framgångs skull. Jag är så tacksam.

Men det är mitt liv jag måste leva.

Varje år, tidig vår och höst, när det är mycket med det värdsliga och lite med det jordiska just här. Då längtar jag mig nästan sjuk till Särna. Många andra längtar dit på sommaren. Då tänker de getmjölk och kolbotten med mesmörduppe på vallen. Med bräkandet runt knuten. Och visst är det magiskt där mitt i sommaren. Visst är det så.

Men mitt eget traditionsarv från min farmor- generation pekar på ditresa till påsk och till älgjaktens början. Och på något konstigt vis är det oftast även då jag behöver det mest. När jag behöver vila mig från det värdsliga innan det jordiska sätter in.

Då vill jag till Särna.


Kommentarer
Postat av: Annika

:) <3

2012-03-28 @ 08:16:05
URL: http://annikashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0