Världens bästa diet

Jag är en av dem som trots mina problem med övervikt aldrig haft mycket till övers för extremdieter och viktminskningskurer. Visst har jag försökt, det ska jag villigt erkänna. Men aldrig någon längre tid. När folk började tala om GI blev jag intresserad, eftersom jag också ansåg att jag hade vissa problem med kolhydraterna. När jag började höra om LCHF skrattade jag till en början högt. Äta en massa fett och gå ner i vikt?? Knappast. Men härifrån och därifrån hörde jag ju att det funkade på många. Att man dessutom la vikt vid tillsatsfri mat och gräsbetat kött gjorde mig ännu mer intresserad..

Och nu sitter jag här med kladdkaka. Utan det minsta dåliga samvete. Jag har använt Stevia en del och är nöjd, men den funkar dåligt ihop med smör tycker jag. Går bättre med olja. Jag har köpt en burk hemslungad honung. Honung är för sött, jag vet det. Men honung är tre gånger sötare än socker. Så om jag först tar en tredjedel av sockret och sen dessutom skär ner lite, så får jag kolhydratnivån på en bra nivå ändå! Plus att det känns naturligare än sötningsmedel..

3 ägg och 2 msk honung vispas pösigt.
3 msk kakao, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 msk fiberhusk blandas för sig och sen i äggen.
100 g smör smälts och blandas i.

Kakan gräddas i en smord springform i 10 min i 200 g och serveras kall.

Jag handvispade grädde med lite creme fraîche till. Jag tycker det blir fluffigt och krämigt då. Inget vatten i grädden här inte! Kakan blev väldigt låg så man kan nog använda en mindre form om man har. Nästa gång ska jag göra kladdkakemuffins av samma smet!

Den 11:e ska jag väga mig. Om jag gått ner i vikt då är detta utan tvekan den bästa dieten ever. Men om det lyckas kommer jag även vara väldigt förbittrad på alla de som rekommenderat mig att äta mindre fett och mer kolhydrat. Det kommer innebära många nya matdebatter, för egen del, men också gentemot alla andra jag känner och bryr mig om. Alla barn, som just nu kanske lär sig fel i skolan. Alla barn som vallas in i livslångt kolhydratberoende..

Så vi får väl se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0