Älskade ogräs!

Vet du om hur mycket mat som växer i ditt grönsaksland utan att du sått ett frö?

.

Jag talar förståss om ogräset. Hela sommaren har jag ätit våtarv som sallad. Jag blev så glad när jag fick höra att den gick att äta, för jag har alltid tyckt att den ser så god ut. Och det är den ju också! Nässlorna är fantastiska att äta hela sommaren. Det jag ska torka för vintern brukar jag försöka plocka innan midsommar, för växterna har mest kraft då. Sen äter jag färskt ogräs hela sommaren, färskt är ju alltid bättre än torkat!

.

.

Vår välkända svinmålla som vill växa överallt i vårt potatisland är släkt med quinoan och kan torkas, kokas och ätas. Den kan ätas färsk också. Bäst är den när den blommat ut, men den funkar i alla stadier. Även blad och stjälk kan man äta.

.

Jag tror att mina förfäder hade massor med kunskap om sånt här.

.

Men jag tror att kunskapen glömdes bort för att det blev fattigmansmat.

.

Sånt man bara åt när det var hungersnöd och krig.

.

Och vi har ju fred.

.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0