Menssnack som ingen vill höra

Min kära mor berättade för mig om folk på 70- talet som kämpade för att mensskydd skulle vara gratis. Det skulle vara det för att det inte kostade nått för männen att kvinnorna hade mens.

.

(Eller hur, tänker nog en och annan manlig läsare men vet ni vad? Ni har ingen aning.)

.

Som bekant har det inte blivit gratis. Men apotekets billiga har blivit bättre. På en konkurrensutsatt marknad fungerar det så att man vill ha mer och mer betalt för en vara. Man vill göra mer och mer förtjänst. Detta är fullt förståeligt och normalt och bra enligt mig.

.

Men det bör ändå finnas alternativ. Företag får idag stöd av staten. Apoteket har varit ett exempel. Om apoteket då inte visar på alternativ utan pekar på samma gamla mensskydd så blir konkurrensen sned och alternativet osynligt.

.

Jag använder alternativet.

.

Jag utsätts för samma massiva reklamkampanj som alla andra om mensskydd med vridna kanaler, bindor med blomdoft och jag vet inte allt. Jag väljer det jag tycker är snyggast, skönast, mest praktiskt och dessutom luktar minst.

.

Inköpskostnad finns det ju.

.

Men den löpande är galltvål, vatten och plats i tvättmaskinen en gång i månaden.

.

Om jag inte bara har koppen.

.

Då är det bara vatten.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0