Ståndpunkt!

Min politiska ståndpunkt är både grön och liberal.

.

Jag tror på en fri marknad och en fri konkurrens och jag tror på människans rätt att få bestämma själv, välja själv. Men jag tror också att staten har en viktig uppgift. Denna uppgift är att hjälpa de svagaste ekonomiskt och därmed också sätta ett lönetak för alla oss som kan jobba heltid. Det är inte rätt att vissa människor har obegränsat med resurser medan andra svälter.

.

Och på denna punkt pratar jag inte bara om Sverige, utan hela världen. Det är till exempel inte rätt att vi köper vatten från de ställen där de redan har för lite vatten. Vi borde ge vatten till dem istället. Det är inte rätt att vi köper elektronik, använder den i ett år eller två, för att sedan sälja skrotet till u-länder. Samma u- länder som tillverkat dem. Det är inte ok att vi köper kläder vars bomull odlats med skadliga kemikalier på marker som skulle kunna användas till mat.

.

Det är inte ok, men det kan vara enda vägen ur fattigdom.

.

Kapitalismen är nämligen överlägsen när det gäller att få ett land på ekonomiska fötter. Tyvärr! När det gäller Sverige ska alla ha rätt att bo och försörja sig där man vill. Om jag vill bedriva en lönsam verksamhet på min gård ska det alltså inte hindras av regler som är inriktade på stadsbygdsutveckling.

.

Vi i Sverige är sämst i Europa på landsbygdsforskning, så det finns mycket jobb att göra i landsbygd i Sverige! Men vi måste erkänna att landsbygden genom lång tid missgynnats av denna brist på forskning. Först då kan vi se en förändring.

.

Jag tycker även att Sverige ska vara föregångare när det gäller gröna politiska tankegångar. Jag bryr mig om naturen av hela mitt hjärta, och tror att det fria valet är den enda vägen till en hållbar förbättring.

.

Att lagstifta bort miljöproblem kan vara en snabb lösning på papperet, men aldrig i verkligheten och i längden.

.

Därför är jag centerpartist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0