Typiskt mig!

Om det är något jag inte gillar är det stereotyper.

.

Ändå tänker jag stereotypt hela tiden utan att tänka på det.

.

I vissa filmer och teveserier visar man upp en stereotyp bild av hur det är på landet, i städer och på mindre orter. Man skrattar ofta. Men om man tänker på vad det faktiskt innebär kan skrattet fastna lite i halsen.

.

För stereotypa bilder är normerande.

.

Alltså: om du matat dig själv med för många stereotypa bilder av samma slag, kommer du till slut att tro att stereotypen överensstämmer med verkligheten.

.

Du kommer också att prata med dem du träffar och utbrista ”det är ju typiskt dem!” när du hittar nått som överrensstämmer med stereotypen. Det är utifrån våra normer, värderingar och klassificeringar av människor vi tar våra politiska beslut om vad som är viktigt att satsa på och inte. Det är utifrån detta vi dömer människor, både i domstolen och i vår vardag.

.

Och det är utifrån detta du dömer dig själv och dina nära.

.

Tänk efter vilken bild du vill presentera för dina barn, är det du säjer verkligen ok? Om du bestämmer att allt är ok, så fine! Då har du tagit det beslutet. Om du bestämmer dig för att du tycker att det är ok just nu, men att du tänker backa så fort du ser tecken på att du har fel, då har du tagit samma beslut som mig.

.

Tänk på att det också är normerande.

.

Vissa normer är ju rätt bra också. Men man får lite förföljelsemani. Av att analysera sina egna tankar menar jag.

.

Men jag tror det är nyttigt med motion även av denna del av hjärnan.

.

Vad tror du?


Kommentarer
Postat av: Annika

Så sant som det är sagt. Jag hypertänker hela tiden! :( Vilket gör att jag sover dåligt och har dålig självkänsla. :( Men jag försöker iallafall vara mig själv! :) Precis som du! kram <3

2011-08-20 @ 18:17:10
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0