Funderationer..

Nu har jag funderat lite och välkomnar era reaktioner:

 

-          Elda, bära ved och den dagliga städning det medför: 62 h per månad, sparar ca 5000 kr under de kalla månaderna.

-          Regelbunden matlagning med det extra arbete det kräver att även planera åt min man: 62 h per månad, vi sparar ca 2000-3000 kr, exklusive andra vinster som att vi håller oss friskare och mår bättre av gårdsproducerad mat.

-          Bättre planering och samordning av hemarbetet som ger mindre onödig tid till annat, färre resor etc: 16 h per månad, ca 2000 kr

-          Mindre bilåkning eftersom vi jobbar en åt gången: ca 3000 kr per månad.

 

Om den här uträkningen är rimlig innebär det att vi sparar ca 13 000 i månaden på att en av oss är hemma. Denna besparing tar lite mer än en heltid i anspråk, men förutsätter att vi hinner skörda hela sommaren och hösten, trots att vi inte har värmevinsten då.

.

Om man framöver väljer att jobba på det här sättet, kommer vi ju klara oss med en bil och spara ännu mer om vi vill. Hade vi haft en fungerande lokaltrafik hade vi sålt ena bilen direkt!

.

En kanin producerar genom sin avkomma kött till försäljning som kan ge 5000 per år. Om jag har sex producerande kaniner och två hanar ger det alltså 30 000 per år. Pengar som kan täcka upp för värmebesparingen under det varmare halvåret.

.

Men det är ju inte helt oproblematiskt att räkna insparade pengar som en direkt inkomst, eller?

.

Med tanke på min utbildning blir det en ganska låg timpeng..

.

Åtminstonde innan jag fått igång allt!

.

Man måste nog stå med en fot vardera på två isblock till en början..

.

Men det kan ju gå!

.


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag gillar hur du tänker. Det är min dröm oxå. Självhushållning är min filosofi och jag vet ju att det är din oxå. <3

Postat av: Anonym

Gillar också hur du tänker, Helena! Det är ju bara vi själva som skapar vår egen levnadsstandard! Vi skulle också klara oss på en lön om vi gjorde så. Men vi har två heltidslöner och har själva skapat oss vårt eget lilla konsumtionssamhälle! Vi har gjort vårt eget val och ska nog inte gnälla över dyra mat- och bensinkostnader =)

2011-10-07 @ 14:21:13
Postat av: Jottan

Jag slänger mig in och tänker lite här jag också. Ditt tänk är spännande.

Först och främst så ska man alltid tänkta på vad som skulle göra en själv lyckligast, precis som vad som skulle göra andra lyckliga. Pengar måste man ju ha för att klara sig, men om man sparar in på det ena så kan man ju leva för det andra.

Man måste slänga sig in i det outforskade för att få reda på om det är möjligt. Så jag tycker att du ska kasta dig in i din dröm och så löser allt sig runtomkring dig.



Om det sen visar sig att det blev ruskigt knapert så finner du säkert lösning på det senare. Det går justera och fixa eftersom. Inget startas felfritt.

Men så länge det finns ett intresse och man gör saker helhjärtat så kan det inte gå fel.

2011-10-09 @ 20:02:17
URL: http://jottan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0