Sportfreak

Jag brukar lyssna på p3 i min bil. Nyheter varje halv och hel timme. Nästan hälften av den tiden går åt till sportnyheter.

.

I mitt liv har jag träffat en handfull personer som älskar sport. Fullkomligt förlorade i all form av sport faktiskt. Men det är bara en handfull människor. Under min livstid på 30 år. Sen finns det ju personer som är intresserade av enstaka sporter också. De är fler, kanske lika många som är intresserade av politik.

.

Mitt personliga liv är ju ingen vetenskaplig undersökning, men kan det verkligen finnas SÅ många som är SÅ intresserade av ALL sport?? Vi snackar halva nyhetstiden varje hel och halv timme som sagt. HALVA!

.

På de kommersiella kanalerna är det inte lika sportigt. Men då har man ju reklam istället. Det är nästan som att sporten är sveriges radios reklam. Det resonemanget skulle ju kunna gå ihop, om det inte var så att jag visste att det var tvärt om. Det är p3 som sponsrar sporten, inte tvärt om.

.

Vad beror då detta på?

.

Jo, sporten har en effektiv och smidig liten lobbyorganisation. När man lagt ner alla lokala kanslier i snabb takt har man istället satsat på ett toppslipat gäng intresseorganisatörer, i hopp om att det ska öka sportintresset och därmed idrottsklubbsmedlemmarna till forna glansdagar. Denna lobbyorganisation ser till att sporten sänds varje hel och halv timme i min radio, i min bil, trots att det inte är SÅ många personer som älskar all sport SÅ mycket.

.

Tänk om vi kunde lära oss något av detta.

.

En intresseorganisation måste inte vara stor eller representera ett stort antal personer. Det räcker med att det finns en uppfattning om att det ska se ut på ett visst sätt för att få höras varje hel och halv timme under bästa sändningstid. Folk ifrågasätter inte idag. De sappar.

.

Därför tror jag att en intresseorganisation skulle vara överlägsen för att driva landsbygdsfrågor mer effektivt.

.

Helt klart.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0