Att avstå från sin fördel för allas bästa

Tyvärr är det ju så att om vi ska ha ett jämlikt samhälle så måste män avstå från en del av privilegierna.

.

Jag tror verkligen att ett jämlikt samhälle är bättre för alla, att alla vinner på att det blir mer jämlikt och så vidare. Men eftersom män som grupp är överordnade kvinnor som grupp så kommer män, på vissa områden, allt måsta få det sämre för att det ska bli bra för alla.

.

Lika lön för lika arbete. Ett typiskt område där män kanske inte måste gå ner i lön, men de måste acceptera att deras lön kanske inte blir högre än andras på samma sätt som förut.

.

Män kvoterar in män på arbetsplatserna. Med det menar jag att män känner sig mest hemma med män, och det är en stor övervikt män i ledande positioner, alltså återskapas detta hela tiden, kommer inte framåt. Kvoteringsregler är könsneutralt utformade. Om det ska finnas kvotering (något jag är MYCKET tveksam till) så måste den klargöra att den gäller att få in exempelvis kvinnor i högre ledande positioner eftersom kvinnor är underrepresenterade inom vissa yrken och överrepresenterade inom andra.

.

Faktum är ju att i min egen generation finns det fler universitetsutbildade kvinnor än män, så om några år skulle en kvotering innebära att vi måste kvotera in män, enbart för att vi ska få en jämn könsfördelning. Jag tycker att det borde vara kompetens, erfarenhet och kontakter som bör vara grunderna för att man ska sitta med i bolagsstyrelser och företagsledningar. Att man skulle nöja sig med den nivå som krävs på arbetet och därefter välja kvinna eller man efter könsfördelning tycker jag låter helt befängt. Självklart ska man välja den som är absolut bäst, och dessutom går bäst ihop med gruppen, inte den med rätt kompetens och kön.

.

Men vägen till ett mer jämlikt samhälle går via att man först synliggör maktförhållandet, könsmaktsordningen, underordningen och sedan att man accepterar att man måste förändra sitt liv och sina tankemönster för att det ska gå framåt. Bara då kan vi jobba tillsammans och komma någonstans.

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0