Att vara ! eller ? eller ...

Om en muslim i Sverige utför hedersrelaterat våld, slår sin fru eller sina barn, beter sig på ett icke socialt accepterat sätt eller bär burka så betyder inte det att alla muslimer gör det.

.

Lika lite som det innebär att alla med nordiskt utseende skjuter ungdomar på ett ungdomsläger och spränger bomber i Oslo bara för att en gjorde det.

.

Där tror jag många är överens.

.

Men hur låter du när du diskuterar egentligen?

.

Tänk alla gånger du sagt att

.

”jasså, de är muslimer, jamen då vet man ju att de kan vara lite…. (gest med händerna)”.

.

Det sorgliga är att man oftast inte behöver avsluta meningen. För alla håller med.

.

De kan ju vara lite … Eller?

.

Är det mer vanligt bland muslimer att man är lite mer … än vad det är bland Buddhister?

.

Att påstå att en grupp är lite … utan att ta hänsyn till individuella avvikelser borde vara ett rasistiskt uttalande, vad det än gäller. Rasistiskt, normerande, själsdödande, hindrande av individualitet.

.

För vad händer om du inte är lite … och hela tiden får höra att du är nog lite … vad blir du då? Jo! Lite …!!

.

Förutom att det verkar vara väldigt kontroversiellt för många att man är muslim verkar det också väldigt kontroversiellt att vara bekännande kristen.

.

Då är man utan tvekan lite ..! också.

.

För alla vet ju att alla som kallar sig kristna är lite ..! eller hur?

.

Som om alla kristna vore samma, tyckte samma. Jag skulle vilja säga att vi kristna har lika mycket gemensamt som vagnarna på ett tåg. Vi ser likadana ut, vi har samma lok, samma räls. Men vi har olika färg och oändligt olika innehåll!

.

Även om insidan på vagnarna är byggda likadant så är vi ändå fyllda med vilt skilda saker, förmågor, individer, känslor, relationer, bagage och så vidare.

.

Vissa vagnar är … andra är ..! medan andra är !!!

.

Det finns oändliga kombinationer, så kom inte och säj åt mej hur jag är.

.

För jag vill vara som jag, annars får det faktiskt vara.

.

Och jag vet att jag talar för många fler när jag säjer så.

.

 


Kommentarer
Postat av: M*

- fyfan vad bra du är! bästa inlägget jag läst på riktigt länge! keep up the good work och trevlig helg! kram!

2011-09-09 @ 20:03:03
URL: http://dajeroma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0