Marmelad

Många har hört av sig och hoppas att de kan få mitt recept på marmelad. .

 

Ibland önskar jag faktiskt att jag kunde ge ut det, men det är så väldigt svårt. Jag tror det skulle vara lättare om alla kom hit så jag kunde visa hur jag gör!

.

Jag gör så att jag tar frukt eller bär, rensar och lägger i kastrull. Jag använder en med tjock botten för det brukar koka ganska hårt. Jag häller oftast bara på socker, men om frukten eller bären är torra häller jag på en skvätt vätska av den sort jag kände för just då.

.

Sen kokar jag marmeladen ganska hårt som sagt. Jag gillar när den blir en smula bränd. Om jag kryddar med pulverkryddor så får de koka med.

.

Örtkryddor lägger jag i när marmeladen är nästan klar.

.

Jag kokar marmeladen tills den är tjock, men ändå lite lösare än jag vill ha den i slutändan. För den stelnar när den svalnar.

.

Sen häller jag upp marmeladen i kokade glasburkar i barnmatsstorlek och skruvar åt locket. Utanpå locket brukar jag knyta fast en tygbit och en etikett.

.

Hoppas du gör ett försök!

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0