Miljövänligt kött

Om jag skulle bli vegetarian skulle det vara av miljöskäl. Kött är otroligt resurskrävande, särskilt om det fraktas

långt och produceras i stor skala.

.

Men även grönsaker kan vara riktiga miljöbovar! I Sverige har vi ändå förhållandevis bra regler för vad man

besprutar med och inte till exempel. I andra länder kan det se ut på helt andra sätt. Många färska grönsaker odlas

i växthus som måste värmas upp året runt.

.

Så vad är klimatsmart mat då?

.

Som jag har sagt förr, så går mer än du tror att äta. Man har ju bevisat att en på tok för stor andel av den mat vi

köper, slänger vi trots att den är fullt ätduglig. Förutom det finns det en massa mat som vi inte vet att man kan

äta. Löv till exempel.

.

En gång var det en stockholmare som sa till mig att jag kan ju äta vilt eftersom jag har tillgång till det. Han

påstod att han gärna skulle ha möjlighet att äta vilt kött i större utsträckning. Jag tycker att det var ett så

kallat ”offer- resonemang”. För om han verkligen vill äta vilt kött kan han ta en billig flygresa hit upp, köpa

älgkött eller renkött på blocket eller via en bekant. (För sånna hade han!)

.

Köttet skulle ändå vara billigare än danskt fläskkött om han köpte för hela året på en gång.

.

Att bo på den Norrländska landsbygden är härligt men tungt. Jag skulle inte byta bort det för allt i världen, men

det vore skönt att få lite förståelse för detta att det inte är så lätt alla gånger. Saker som andra tar för givet finns

inte här. Vi måste lösa det själva.

.

 

Men resonemang som dessa kallas ofta för ”offer-resonemang”. Ett resonemang som är bakåtsträvande och

begränsar utvecklingen mot det positiva.

.

Jag kan tycka att man kan göra ett försök att förstå den kultur som finns i den norrländska landsbygden innan

man drar alla över en kam och avfärdar dem som ”offer”.

.

Men om jag fick bestämma skulle ju mycket se annorlunda ut..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0