Min diamant

Mitt liv har vid några tillfällen gett mig en ovärderlig diamant.

.

Denna diamant har varit en möjlighet att hjälpa en annan människa, i hans eller hennes svåraste stund i livet.

.

Det finns så mycket hemskt som händer, du har säkert flera egna exempel.

.

Många tycker det är svårt att bemöta detta yttersta, värsta, som kan hända en människa. Om man dessutom bryr

sig om människan som måste gå igenom det hemska, kan det nästan bli en sorg att hjälpa. Nästan som att man

sätter sig in i den andra personens sorg så mycket att man sörjer själv, blir drabbad själv.

.

Jag tycker också det är svårt..

.

Men en viktig lärdom har jag gjort. Och det är att detta hemska sällan drabbar hjälplösa personer. Det finns

förstås undantag, men allra oftast drabbas starka människor av segt virke som klarar att skrika och gråta ut sin

hopplöshet utan att gå under.

.

Egentligen klarar de sig själva, men de värderar mitt stöd oerhört mycket.

 

.

Ibland blir man så arg så man vill slåss.

.

Ibland vill jag bara klösa och bita, helst slå dem som är ansvariga för det hemska. Jag blir så arg så hela kroppen

skakar och mina tårar rinner i uppriktig, helig ilska. Jag har full rätt att känna min ilska, full rätt att skälla och

blänga, ibland kanske till och med bli fysisk ibland.

.

Men jag har aldrig rätt att ta någon annans hämnd.

.

För den är inte min att ta.

.

Glöm inte att de som drabbas är starka personer som ska ta sig ur det svåra. Det är den som blev utsatt, drabbad

som behöver ditt stöd, inte förövaren som behöver korrigeras. Ska någon anmäla eller hämnas eller vad det nu

må vara, så är det den som blev drabbad.

.

Din uppgift som medmänniska är att stötta och hjälpa den drabbade eller utsatte att stå upp för sig själv, ta tag i

sin situation.

.

Att ens offer inte är ett offer utan en stark människa som får stöd av sina medmänniskor..

.

Det är den yttersta hämnden.

.

Och den är inte din.

.

Den tillhör en drabbad och är tillägnad den som bär skulden.

.


Kommentarer
Postat av: Annika

Du är så klok! Jag menar det verkligen. Om fler hade tänkt som du hade jorden varit en så mycket bättre plats att leva på! Låt oss "skina som ljus i mörkret" och vara föredömmen för alla dem som inte inser att man kan göra skillnad oavsett vem man är och vilken "status" man har i samhället. DU är viktig precis som du är och fyller en funktion gentemot andra! All kärlek till dig min älskade vän! <3

2011-09-30 @ 09:55:47
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0