Om att bli sin egen

”Om man driver ett företag från hemmet kommer arbetet och fritiden flyta ihop”

.

Alla företag tjänar på att flytta ut ur källaren. Är det en sanning utan modifikation?

.

I alla fall om vi utesluter företag som måste skötas hemifrån, som exempelvis jordbruk och diverse turistföretag som lever på den natur som företaget finns i.

.

Vissa delar av företaget kan ju ändå med tiden flytta ut. Jag tänker då på bokföring, marknadsföring, arbetsledarfunktioner och översyn av avtal till exempel. Vissa företag kan tjäna på att flytta ut dessa delar från hemmet, när de växt nog mycket.

.

Jag minns läkarvillan på orten där jag gick i grundskolan. En fantastisk byggnad med på sin tid oerhört exklusiva detaljer. Ena flygeln av huset var läkarmottagning, andra flygeln av huset var barnens.

.

Centrum var föräldrarnas.

.

Föräldrarna hade var sitt sovrum och var sitt badrum och jag föreställer mig storslagna fester på dyra mattor. Deras företag sköttes helt klart hemifrån, men det var i en annan tid, med ett annat samhälleligt system.

.

När jag åker hem med bilen full av matvaror åker jag förbi en annat vackert hus från sent 1800-tal. Det har tinnar och torn och dessutom stora skyltfönster. Det var nämligen affär och bostad samtidigt. Det finns många fler historiska exempel på hur man hade företag i hemmet och det funkade väldigt bra.

.

Men under 1900-talets gång blev det väldigt fel att jobba hemma.

.

Väldigt ute.

.

Sen kom 60-talet och kvinnorna SKULLE ut i arbetslivet, vare sig de ville eller inte.

.

Och nu klarar man sig knappt på en heltidslön längre.

.

Blev vi jämlikare?

.

Blev vi lyckligare?

.

Blev vi rikare?

.

Vad hände med hemmafruarnas företagande?

.

Många frågor...

.

Har du svar?

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0