Om att knäcka koden

En sak som är en stor sorg för mig är att jag inte blev med jobb. Satt och läste min dagbok i helgen och där var planen klar: skaffa utbildning, gå ner i vikt, gift dig, skaffa jobb, skaffa hus, självhushåll mer och bli självständig, på riktigt, rotfast. Egentligen kanske jag borde vara nöjd med att jag lyckats med alla mål utom ett. Men det är kg inte riktigt för det målet är ju så avgörande. Inte främst dör ekonomin, utan främst för att min personliga utveckling på det akademiska planet stannar av. Jag får verkligen hoppas att jag behövde en paus. För det har jag verkligen haft.

Det som ändå hjälpt mig mest att nå mina mål, är mitt engagemang. Ideellt engagemang. Privatekonomiskt dyrt som tusan. Massor av människor har talat om för mig att nu blir jag snart utbränd. De tänker inte på att jag inte har nått jobb.

Visst kan engagemang vara påfrestande. Man blir trött och glömsk. Men det är ingen tidstjuv som teve, vissa spel och internet är. Du gör nått riktigt och viktigt som stimulerar dig. Men tyvärr kan det vara svårt att balansera det där samvetet. Det är baksidan med ideella engagemang. Om man tillåter det kan man ha konstant dåligt samvete för att man gör för mycket och för lite på samma gång. För det finns alltid lite till ideellt arbete att göra. Bara lite till som skulle göra det så mycket bättre. Samtidigt är varje sekund ideellt arbete en sekund ifrån din familj och ditt hem. Som absolut skulle ha haft tiden. Att arbetet då inte är betalt bidrar till det dåliga samvetet.

Koden är att ha roligt. Så svårt och enkelt är det. De aktiviteter man gör ska vara för din egen skull för att du tycker om det. Att göra nått för att set alltid varit så, strävar emot det ideella engagemangets natur. Om du ska jobba ideellt, så tillåt aldrig dig själv att känna dåligt samvete för det du gör och inte gör. Även om du hjälper andra så gör du det för att du vill det själv. Du spenderar tid hemifrån för att du vill göra nått meningsfullt. Inte för att det alltid varit så, inte för personlig ekonomisk vinning, utan för att det känns bra. Viktigt och därför roligt.

Hittar du det, det roliga, utan dåligt samvete, och dessutom har en bra kalender..

Då har du knäckt koden.


Kommentarer
Postat av: Annika

Jag gillar verkligen ditt resonemang och håller med. Jag har ju fått bonusen att jobba med något som engagerar mig och samtidigt få betalt. :) Men jag är helt övertygad om att du kommer att få ditt jobb som du känner för och samtidigt får betalt för. Lycka till min älskade vän! Kram! <3

2012-04-24 @ 09:42:40
URL: http://annikashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0