Hur kan LCHF funka?

Jag hoppas att vi en dag, en gång för alla kan slå hål på myten att viktnedgång handlar om att bestämma sig. Att det handlar om plus och minus. Att hälsa är ett nålsöga vi alla måste kämpa oss igenom, alla på samma sätt, för att vi ska kunna må bra. Det är inte så och det är en lögn att det någonsin varit så enkelt.

Anledningen till att det inte är enkelt är att vi är individer. Vi har olika smak, olika förutsättningar, olika sätt att leva våra liv.. Vi önskar olika saker och vi är faktiskt födda med olika uppgifter och olika gener, oavsett vad du tror och vad du önskar. Det är därför LCHF fungerar fantastiskt för vissa och inte alls för andra. Vi är olika. Vi äter olika, även om vi äter samma mat. Vissa slickar nämligen tallriken och tar mer smör, andra tar en potatis till utan att tänka på det, eller en smörgås till. Det är olika för att vi är olika.

Här kommer ett exempel för alla er som ändå inte förstår:

Jag älskar grädde. Jag har alltid vägt för mycket och har alltid kämpat för att inte äta det jag älskat. Jag står vid mejerihyllan. Jag är hungrig och törstig.

- Mjölken innehåller 1,5 gram fett, 5 gram kolhydrat och 45 kcal per dl.

- Grädden innehåller 38 gram fett, 3,1 gram kolhydrat och 360 kcal per dl.

Vad ska jag välja av dessa två? Förr var valet självklart mjölk, nu är valet självklart grädde. Och varför det? Hur kan en ynka diet förändra mitt val så mycket?

Jo, om jag dricker mjölk så blir jag inte mätt. Jag dricker säkert 5 dl innan jag är nöjd. Och då är jag nöjd för att jag är less på mjölk, inte för att jag är mätt. Men mjölk är ju nyttigt, så det är väl inget att fundera på?

Mina 5 dl har gett mig 225 kcal och jag är fortfarande hungrig.

Nu för tiden dricker jag grädde ibland. Det blir inte så ofta trots att jag tycker det är gott. Första klunken smakar sött. Den är lite tjock om man jämför med mjölk. Andra klunken är också god, men nu börjar det räcka. Jag tar en klunk till och sen är jag nöjd. Och jag står mig till nästa mål mat utan problem.

Jag uppskattar mina tre munfullar till en halv dl. Det har gett mig 180 kcal. Jag är mätt.

Långt ifrån alla kan dricka grädde, jag gör det som sagt sällan. Men jag hoppas du förstår bättre nu, vidden av att vi faktiskt är olika och inte likadana.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0