El. Strömmande el.

Mitt förhållande till användande av elenergi är smått ambivalent. Jag tycker det är för dyrt, inte bra för naturen och jordklotet att använda och ofta smått läskigt. Men samtidigt vill jag ju ha el, eftersom det är bekvämt. Sen kan man ju undra hur stor skillnad det skulle göra om jag råkade elsanera hela huset för principens skull. Jag är ju ändå kollektivt medberoende av elen eftersom samhället och företagen är det. Därför också jag.

Jag har en partikamrat och riksdagsman som jobbar med våra energifrågor. Centern har ju drivit igenom en rad små förändringar som gör att det nu blir väldigt dyrt att bygga ny kärnkraft trots att energilverenskommelsen nu tillåter det. Shit vad sura kärnkraftsförespråkarna är för det! Vissa försöker även få det till att det är på Centerns förslag att Sverige nu delats in i fyra zoner som betalar olika mycket i elpris beroende på hur mycket el regionen i fråga tillverkar. Men. Tyvärr kan vi inte ta åt oss äran för detta genialiska påfund. Zonerna finns på grund av ett EU- direktiv. Centern behövde bara le.

Två goda nyheter fick jag iallafall rörande energipolitiken. För det första så införs nu timtaxa på el i Sverige. Alltså kommer elpriset vara olika dyrt olika tider på dygnet. På natten, när få tvättar till exempel, kommer elen vara billig. När många kommer hem från jobbet vid fem, då kommer elen vara dyrare. Man kommer alltså kunna påverka sin elräkning mer än man kan idag. Det finns redan i andra EU-länder, men i Sverige har vi inte infört det, för elbolagen vill helt enkelt inte förlora de pengarna. Ett antal stämmningar är på väg på grund av detta beslut. Jag hoppas att det är vi, konsumenterna som vinner!

Den andra goda energinyheten är att man nu får sälja sin egenproducerade el till nätet om man råkar ha solceller eller en liten vindsnurra på gården. Förut var det olagligt. Äntligen kan det betala sig att göra investeringar som är bra för miljön. Och dessutom kan all el man tillverkar faktiskt tas till vara!

Hoppas du blir lika glad för dessa nyheter som jag blir!

Sol på dej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0