Så kallt att allt blir stilla

Jag önskar jag hade en kamera, så jag kunde visa er hur vemodigt vackert det är här just nu. Isigt, pastelligt, hårt. Fast ändå fluffigt. Ett lager av frost på frosten har lagt sig runt varje detalj. Själva luftfuktigheten fryser.

Det är dagar som denna man förstår visen med att kunna stänga in sig i två av husets sex rum. Förr, när man levde utan element och el, var dagar som dennna en bragd i sig. Jag tänker mig att man satt här i mitt kök och pratade, pysslade och fördrev tiden. Som en milsvid kontrast mot den normala aktiviteten här på gården. Jag tänker att man satt här och hade ganska tråkigt. Kanske oroade sig för att maten skulle räcka till våren.

Jag tänker också på mat idag. Nu när jag ändå är fast i köket. Jag gör en stor älgstek som jag tänkte ha som pålägg. Jag gör också rostade kikärter att äta som snacks.

Jag tog alltså en stor älgstek och tinade den. Jag gjorde en gegga av två vitlöksklyftor, en msk enbär, en msk grovt salt och en tsk timjan i morteln. När jag var nöjd med geggan kladdade jag in hela steken noga. Masserade och höll på. Sen stoppade jag in hela kalaset i en stekpåse, och svish in i ugnen på 150 grader på ett galler. Tills termometern visar på 60 grader i köttet. Då ska jag ta ut den. Lär ta några timmar :)

Kikärterna har legat i blöt sen igår. Men man kan ta dem på burk om man vill. Jag kokade dem i 45 minuter i salt vatten. Sköljde och la på ett bakplåtspapper på en plåt i ugnen. De ligger där inne i 175 grader och torkas. När de är torra igen så gnider jag in dem i en annan gegga. Den består av en tesked vardera av paprika, spiskummin och cayennepeppar. Curry är också gott om man vill. Sen häller man på tre matskedar oskalat sesamfrö och ca en halv dl olja. Den geggan ska jag vända torra kikärter i och sen rosta i 200 grader tills de poppar :) sen äter jag dem som jordnötter ungefär.

En sak jag blir lite irriterad över är att jag märkt att det faktiskt är mycket kolhydrater i frön, nötter, bönor och baljväxter. Jag trodde de var typiska källor till protein och fett. Nått som däremot inte innehåller särskilt mycket kolhydrater är morötter. Hur förklarar du det LCHF? Och hur ska man ha råd att äta med LCHF anyways? Och hur äter man i säsong på vintern med LCHF?

Snart har jag kanske brottats med alla LCHF-aspekter :)

Hoppas ni får en fin och icke-tråkig dag. Vad hittar ni på egentligen? Det undrar jag det..


Kommentarer
Postat av: Annika

Hej <3! Jag har varit ute och handlat. Det var eko både i kyl, grönsaks/fruklådan, skafferiet och frysen. :(

Men nu har jag mat hemma igen. :) Det är en lugn lördag i La! ;)



Vi har ganka kallt här nere för att vara i Skåne och det BLÅSER!!! :(



Har tänkt sticka lite oxå, behöver laga makens raggisar och sticka klart väninnans ofödde sons sockor oxå. ;) Ska ut en sväng lite senare med Chica.



Sen blir det Melodifestival häng i kväll med "lördagsmys" med familjen. Och förmodligen stickning! ;)



Ha det bra!



Saknar dig! <3

2012-02-04 @ 13:53:19
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0