Arbetsförnedringen

Idag har jag varit på Arbetsförmedlingen. Jag söker ju jobb, men stämplar inte. Eftersom jag är hemarbetande vill jag inte gå på några bidrag. Om jag gjorde det skulle jag känna mig skyldig att ta vilket jobb som helst och det vill jag ju inte göra. Då vill jag hellre vara här och bättra på allt jag redan har.
.
Jag tycker att det är underligt att vi, år 2012, fortfarande har ett socialt skyddsnät som bara gäller vissa. Om jag blir sjuk till exempel, vem sjukskriver jag mig hos då? Vem ska då göra allt jag gör? Odla min mat och packa matsäck när det är jakt? Hur kan tillgång till a-kassa bara gälla dem som är medlem i facket eller annan organisation? Socialbidrag, försörjningsstöd, sjukersättning och a-kassa.. Varför inte baka ihop hela rasket i en enda myndighet, så det bara finns ett ställe man behöver besöka? En viss grundnivå, ett väl övervägt existensminimum skulle garanteras alla, när det kör ihop sig. Att sedan koppla samman arbetsgivare med arbetstagare skulle läggas ut på entreprenad tycker jag. Där statlig ersättning betalas ut per förmedlat jobb eller praktikplats.
.
Antagligen är jag väl naiv någonstans, men jag tycker att mycket borde kunna bli enklare och jämlikare när det gäller vårt sociala skyddsnät.
.
Sådeså.
.


Kommentarer
Postat av: Annika

Du är så klok! :) Snacka om att Kisel har växt! :) Saknar dig! <3

2012-01-04 @ 22:14:01
URL: http://gabulfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0