Vårdagjämning

Detta är en dag av total balans mellan mörker och ljus. Både vintern och sommaren är lika starka nu. Precis som på höstens eget solstånd. Innan den här dagen har vi färdats genom det mörka halvåret. Halvåret med vissnande gräs och frusna trattkantareller. Halvåret med midvinter, snö och mörker. Halvåret då stjärnor lyser, norrskenet brinner och snön gnistrar.

Nu drar sig isen och snön obönhörligen tillbaka. Gradvis väcker solen mig tidigare och tidigare. Den lyser direkt på mig från sovrumsfönstret. Jag tackar för vintern och allt den gett. All vila och allt lugn. Nu är det ara en tidsfråga innan jag odlar i varmbänk och inreder hönshus.

Vilan och kämpandet med tunga vedlass i skottkärran uppför den branta backen är snart slut. På dagarna hänger jag tvätt ute som luktar himmelskt fräscht i byrålådan och linneskåpet. Hunden gör glädjeskutt när hon hittar gömda pinnar och ben i snön. De sista frysta blåbären räddar mig från den hotande influensan.

Jag sörjer ett löfte som aldrig uppfylldes. Men försöker att hoppas framåt ändå. Det är inte helt lätt att förstå dem som lever under andra lagar än vi.

Nu är det dags att fira iallafall! Fira att våren är här och väcker jorden till liv igen, och att jag än en gång får försöka så ett frö i min egen jord, under stora förhoppningar och inte ett tvivel så långt ögat kan nå. Jorden ska täckas av ett ljusgrönt skimmer och häggen ska blomma igen. Vitsippor ska lysa i brungräset och fåglarna ska höras i öronbedövande kör. Ännu en gång kommer det. Och jag ska se varje nyans!


Kommentarer
Postat av: Annika

Så vackert du skriver. :) Jag längtar till landet och mitt eget hus. Egen trädgård där jag kan odla. Fick tips i en blogg om att odla ärtskott. Det ska jag göra. Är sååå gott! :) Ha det bäst min älskade vän! Saknar dig så! Måste nog spara pengar och komma upp till dig och Krillan. <3

2012-03-21 @ 08:10:25
URL: http://annikashandarbete.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0