Feministvrål!


Känner mig liksom lite uppretad. Flera runt mig separerar med vårdnadstvister som följd. Jättehemskt för alla inblandade. Sen kommer det "ja, jämlikhet ska då vara så viktigt annars men när det gäller nått så viktigt som vårdnaden om barn då har kvinnor alltid försprång".

Som om det gick att plocka ut en del av jämställdheten och jämföra den med en annan. Som om det gick att rangordna alla bitar av jämställdheten i efterhand och sedan säga att där, där och där gjorde de där attans feministerna fel! Där kämpade de minsann galet! Dumma dem!

Har du tänkt på att om den feministiska kampen aldrig påbörjats av feministerna så skulle barnens rätt till sina fäder (för det är väl ändå det det handlar om?) vara en anti-fråga? Den skulle inte existera! Det kanske är på sin plats att säga, tack att ni driver jämställdhetsfrågorna så vi på sikt kan få jämställd politik, jämställda myndigheter och så vidare. Hur ska jag driva den här frågan om jämställda vårdnadstvister som jag brinner för? Hur kan jag bäst hjälpa min vän, som just nu mår skit, för att han inte får halva vårdnaden om sitt barn, helt utan anledning? Hur kan jag hjälpa honom överklaga, vilka argument biter?

Jämställda löner för vuxna är inte viktigare än barnens rätt till båda sina föräldrar, absolut inte. Men de frågorna är för det första på många sätt beroende av varandra och för det andra helt annorlunda och de kräver en helt egen kamp, oberoende av varandra! Utan bekostnad av varandra.

Ojämställda löner gör att vissa föräldrar inte har RÅD att dela lika på föräldraledigheten. Det gör att kvinnor använder fler dagar än männen. Det är vanligare att kvinnan går ner till deltid för att hinna ta ansvar för barn och hem än att män gör det. Kvinnor tar helt enkelt generellt med föräldraansvar än män och därför blir det såhär tokigt när det blir vårdnadstvister! Vi måste se kampen antingen som en helhet eller som flera parallella kamper. Inte som en prioriteringsstege.

Det funkar inte så.

Kampen för jämställdhet gäller ALLA, ung som gammal, kvinna som man. Jämställdhet gäller ALLT, föräldraförsäkring och matvarupriser. När vi alla fattar det kan vi börja snacka.

Då kan vi agera på riktigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0